Estudi de Marià Llavanera


Façana de la casa de Marià Llavanera. Foto: Jordi Miquel

Malgrat que la casa pairal dels Llavanera, Can Macià, era la mateixa on va néixer la poeta Montserrat Vayreda, situada al carrer de la plaça, el pintor Marià Llavanera va néixer i va viure a la  casa que dona a la plaça de la Col·legiata i que té davant per davant la façana de Santa Maria, on hi tenia el seu estudi.

«Marià Llavanera, pintor»
Barcelona: Destino, 1972


Llavanera nasqué i morí en una casa situada davant per davant d'aquest temple i d'aquesta façana. En les seves pedres gairebé mil·lenàries, d'uns daurats densos i pesats, hi ha tota la seva pintura. Quan es coneix una mica l'ambient del pintor, la seva figura, la seva manera de ser i la seva obra, resulta inseparable d'aquestes pedres.

«Marià Llavanera, pintor»
Barcelona: Destino, 1972

Pla i Llavanera van mantenir unes poques trobades, però, segons l’escriptor, «n'hi havia hagut prou amb parlar amb ell tres o quatre vegades perquè sentís que En Llavanera era un home excepcional.» De fet, Pla i Josep Puig Pujades van anar a visitar el pintor poc abans que morís. Així relata aquell fatídic dia:


Anàrem a Lledó dos o tres amics. Era un dia de tardor finíssim, clar, extasiat en una llum aturada, suavíssima. En el poble hi havia un silenci prodigiós. La plaça era coberta de fulles mortes. El romànic de la façana de la canonja, la pedra daurada, tenia una corporeïtat ofensiva. El poble semblava buit. L'atonia tardoral ho cobria tot. Dels grans plàtans de la plaça de vegades en queia una fulla sal i pebre planejant lentament. Davant de l'església, a l'altra banda de la plaça Vella, hi havia una casa rústica però emblanquinada, amb les portes pintades de blau. Era la de Llavanera.

«A l’Empordà se li ha mort el seu pintor»
12 de de novembre de 1927


L'esperit d'En Marian Llavanera en enfrontar-se amb el nostre paisatge, devia produir forçosament aquella seva pintura, sincera, clara i lluminosa, pintura verista sense literatura ni abstraccions de cap mena, pintura tan empordanesa, que semblava pastada amb la nostra mateixa terra argilosa i amb el blau del nostre cel ventejat.

Fitorat ja per la malaltia que se l'ha emportat, el seu art excels havia assolit la suprema perfecció, talment com si el depauperament del seu cos es compensés amb l'afinació del seu esperit...

«Marià Llavanera»
38
01 de de setembre de 1932

Quan feia només un mes que Llavanera havia mort, la Sala Parés de Barcelona va organitzar una mostra individual de la seva obra. El text del full de sala va anar a càrrec del pintor i crític d’art Rafael Benet.


Lledó, poble de l'Empordà de cases cúbiques vigilades pel cloquer romànic color de mel. País d'oliveres d'argent i terres ocre rogenc, que el pintor immortalitzà en els seus paisatges. Bressol i sojorn de Llavanera fou Lledó, del qual s'absentà llargament tan sols quan els seus viatges a Itàlia i a Paris, i quan la seva estada a Barcelona l'any 1925-26. Lledó, terra enyorada de l'artista, en la qual tenia el seu patrimoni, i on es sentia més segur. Allà morí el dia 7 del passat novembre, com un bon cristià.

«El lledonisme d’en Marià Llavanera»
22
17 de de setembre de 1930

De fet, es conserven molts textos que relaten l’estreta relació entre la pintura de Llavanera i el paisatge de Lladó. Aquí mostrem els testimonis de dos lladonencs il·lustres, Pere Vayreda i Montserrat Vayreda.


Una de les virtuts més típiques d'en Marià Llavanera fou indiscutiblement la seva fonda adherència a la vila on havia nascut. Qui sap si precisament d'aquesta amor que el duia als més aspres sacrificis en va brollar, com un do de Deu, la força anímica que l'acompanyà sempre fins a triomfar dels obstacles que li oposava l'ambient pairal i a fer-se un nom entre els artistes de la nostra terra. [...] No tenia pas necessitat de fer gaires recerques per arreplegar temes que donessin fort interès emotiu a la seva obra artística. Ja fos seguint els fondals de la Tria o remuntant les margeneres del Serrallo o bé del Rivot, onsevulla que muntés el cavallet i posés la tela, els agrupaments urbans de Lledó passats per la paleta d'en Llavanera prenien una valor insospitada.

«Can Llavanera de Lladó»
193
01 de d'abril de 1999


Llavanera, totalment atret i abstret pel paisatge lladonenc, pels serrats i veïnats de l’entorn, pels masos amarats de sol que allarguen l’ala de les teulades fins a projectar-ne l’ombra damunt la crosta de la terra, va ser, no sense tenacitat, un creador singular i un observador seduït pels conreus i els olivets que en els faldars de la muntanya del Mont absorbeixen colors i geometries que pel costat de llevant aviven panoràmiques que es despleguen sumptuosament fins a arribar a mar. Sentia seu Lladó, no solament perquè posseïa els paisatges que l’acompanyaven des de petit, sinó perquè la historia que havia generat datava de tants segles, quan la Col·legiata de Santa Maria era la que protegia el llogarret i va continuar protegint-lo fins ben entrada l'època medieval. Va plasmar més d'una vegada la portalada de la seva església, d'airoses arquivoltes, diademes de pedra que encara perduren, en un Lladó que ha recobrat notables peces arquitectòniques que enalteixen la vila.